Jeg innrømmer glatt at dette er min absolutte favorittøl. Fra jeg smakte den første gang har jeg vært helt frelst! Den er rett og slett en vellykket helaften helt av seg selv. Her har det meste klaffet. I utgangspunktet ble denne laget som et ukommersielt øl som feiring av Nøgne Øs 100. brygg. Den ble imidlertid raskt en bestselger, og da var det bare å sette den i produksjon. Takk og pris!

Fantastisk god. Mørkebrun og fyldig. Godt karbonert og litt grumsete i konsistensen. Smaker av lakris, anis, sjokolade, nøtter og er samtidig fruktig og en anelse sitrusaktig. Alkoholen er godt kamuflert og den har en nydelig ettersmak.

28.03.2011, Cask Edition på Håndverkerstuene

Jeg forventet jo ikke at cask-versjonen ville være dårligere enn flaskeversjonen, og jeg ble heller ikke skuffet. Denne hadde markert mindre kullsyre. Noe neddempet lakrisaroma og -smak. Faktisk en mye mer avrundet smak, men det kommer selvfølgelig først og fremst fra den manglende karboneringen, og det faktum at den ble servert i noe tilnærmet romtemperatur. Allikevel følte jeg at denne var noe avdempet i forhold til flaskeversjonen når det gjaldt smaken. Muligens det igjen var mangelen på karbonering som spilte meg et puss. Smaken var som nevnt litt mindre preget av lakris, samtidig som man fikk en tydelig smak av friskt, grønt eple. Ingen tvil om at 6eren gjelder også for Cask edition!

Flaskeversjonen
#100 Cask edition

ABV: 10

Style Barleywine

Brewery Nøgne Ø

Region Norway

Andre ølbloggere om Nøgne Ø #100

Tommys ølblogg

 

Se hva videobloggerne Imasofat mener om Nøgne Ø #100:

3 svar til «Nøgne Ø #100»

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Tarjei Sel, Tom Young. Tom Young said: Snart helg. Pokker heller, jeg spretter en favoritt for å feire: Nøgne Ø Batch 100! http://t.co/EDbG7af […]

  2. Audun R. Paulsen avatar

    Hehe, morsom og uformell anmeldelse. Lykke til med fortsettelsen.

  3. hdsc avatar
    hdsc

    Helt enig. Et av mine absolutt favoritt øl!

Legg igjen en kommentar

Kjempetorskens ølblogg

Kjempetorskens ølblogg er nå nedlagt.