Jeg kaller denne «Nøgne Ø #100 Light» fordi den minner meg mye om #100 i smak, men den er ikke like fyldig. Allikevel er dette en meget god øl. Fruktig og smaksrik. Et fint belgisk preg som gir dette mørke ølet en god smaksrikdom. En øl som passer like godt til mat som til å drikkes for seg.

Fra etiketten: Brun er en upasteurisert og ufiltrert belgisk type ale. Øl fra Nøgne Ø er flaskegjæret, noe som medfører at man bør behandle flasken med varsomhet før servering, slik at sedimentene ikke forstyrres. Brun har en fin fruktighet som er balansert opp mot god maltsødme. Anbefalt serveringstemperatur 8 grader C. La det bygge en skumtopp. Vi anbefaler Brun som en god kompanjong til vellagrede oster, alternativt ulike kjøttretter.

ABV: 6

Style: Belgian

Brewery: Nøgne Ø

Region: Norway

5 svar til «Nøgne Ø Brun»

  1. Bråsj avatar
    Bråsj

    Hadde den noe belgisk «over seg» ?

  2. Kjempetorsken avatar

    Nei, jeg kikket over meg og det var ikke noe belgisk der!

  3. BorBar avatar
    BorBar

    Jeg har en mistanke om at dere hadde en flaskefeil her.
    Det faktum at den kom ut av flasken av seg selv – kan vel være tegn på en infeksjon.
    Når du sier at den har noe Belgisk over seg – hva mener du da ?
    For hvis det belgiske var syrlighet f.eks – så må vel det være ytterligere tegn på infeksjon ?
    Hva tror du ?

  4. Kjempetorsken avatar
    Kjempetorsken

    Denne står omtalt på ratebeer.com som en belgisk øltype. Man finner igjen litt av den samme maltsødmen som også finnes i endel mørke belgiere. Den var nok bare litt ekstra godt karbonert. Smaken var helt fin.

    1. BorBar avatar
      BorBar

      Ja, ser at den er omtalt som belgisk.
      Et godt spørsmål da er jo – som dere påpekte i videoen – hva er det som gjør den belgisk ?

      Bakgrunnen for min mistanke, er at jeg har selv hatt en batch med infeksjon, samt noen få flaske-infeksjoner – og de har oppført seg nettopp slik.

      Er det i produksjonsprosessen til Nøgne Ø rom for ulik karbonering på flaskene ?

Legg igjen en kommentar

Kjempetorskens ølblogg

Kjempetorskens ølblogg er nå nedlagt.